Geknakte bloem

“Geknakte Bloem”, geschreven door mevrouw Marguerite Hamer-Monod de Froideville, vertelt de waargebeurde verhalen van 8 vrouwen die gedurende WO II in het voormalig Nederlands Indië door de Japanse overheersers gedwongen waren om als seksslavinnen, de zogenaamde “Troostmeisjes”, te werken in bordelen.
Van 1998 tot 2002 was Marguerite Hamer-Monod de Froideville de vertrouwenspersoon van de Nederlandse slachtoffers van de Japanse dwangprostitutie.
In diezelfde tijd was zij ook voorzitter van de stichting Project Implementation Committee in the Netherlands ( PICN ). Deze stichting heeft het “Life Improvement Project” uitgevoerd ten behoeve van de Nederlandse voormalige “Troostmeisjes”. Het Life Improvement Project was hier ingesteld door het Japanse Asian Women’s Fund.
Door zich aan te melden en hun verhalen op te sturen aan Marguerite Hamer-Monod de Froideville konden de Nederlandse slachtoffers van de Japanse dwangprostitutie in aanmerking komen voor een uitkering uit dit project.
Door de vertrouwensrelatie die Marguerite met deze vrouwen heeft opgebouwd is er met sommigen van hen een intense vriendschapsband ontstaan.
“Een aantal van hen heeft mij toestemming gegeven om hun verhalen – zij het geheel geanonimiseerd – in boekvorm op te tekenen,” zo zegt Marguerite.
“Tezamen hopen wij dat toekomstige generaties, door het lezen van deze verhalen over de misdaad van gedwongen prostitutie en de gevolgen daarvan op het leven van de vrouwen, zullen beseffen hoe noodzakelijk het is om de mensenrechten overal en altijd te eerbiedigen,” aldus Marguerite.
Om dit kracht bij te zetten heeft Marguerite besloten haar royalties te doneren aan de stichting War Child.